Det lignede dug eller rim. "Hvad er det? " spurgte israelitterne første gang de så det. "Det er det brød som Jehova har givet jer til føde, " forklarede Moses. De kaldte det manna, * og dette brød holdt dem i live de næste 40 år. — 2 Mosebog 16:4, 13-15, 31. Den mirakuløse manna må i begyndelsen have gjort stort indtryk på israelitterne. Den smagte som "flade kager med honning", og der var rigeligt til alle. ( 2 Mosebog 16:18) Men som tiden gik, begyndte de at savne de mange forskellige fødevarer de havde kunnet få i Egypten. "Vi ser ikke andet end manna, " klagede de. ( 4 Mosebog 11:6) Senere gav de udtryk for deres vrede ved at sige: "Vores sjæl ledes ved dette elendige brød. " ( 4 Mosebog 21:5) De kunne ikke længere fordrage 'brødet fra himmelen'. — Salme 105:40. LIVETS BRØD Brød kan altså, ligesom mange andre ting, let tages for givet. Men Bibelen taler om en særlig form for brød man ikke skal underkende betydningen af. Dette brød, som Jesus sammenlignede med den manna israelitterne så utaknemmeligt havde vrænget ad, kan være til evigvarende gavn.
"Jeg er livets brød, " sagde Jesus til sine tilhørere. "Jeres forfædre spiste mannaen i ørkenen og døde dog. Dette er det brød som kommer ned fra himmelen, for at enhver kan spise af det og ikke dø. Jeg er det levende brød der er kommet ned fra himmelen; hvis nogen spiser af dette brød skal han leve evigt; og det brød jeg giver, ja, det er mit kød til liv for verden. " — Johannes 6:48-51. Mange af Jesu tilhørere forstod ikke hans billedsprog da han talte om "brød" og "kød". Ikke desto mindre var det et meget passende billede. Bogstaveligt brød var med til dagligt at opretholde livet for jøderne, på samme måde som mannaen havde gjort det for israelitterne i 40 år i ørkenen. Mannaen var en gave fra Gud, men den kunne ikke give mennesker evigt liv. Jesu offer, derimod, åbner mulighed for at de der tror på ham, får en sådan belønning. Han er virkelig "livets brød". Når du bliver sulten, tager du dig måske en skive brød. Og det kan også være at du takker Gud for det "daglige brød". ( Mattæus 6:11, da.
TURISTERNE var blevet sultne. Efter at have besøgt de historiske steder i Betlehems gamle bydel havde de nu fået en glubende appetit og ville gerne prøve at smage nogle lokale retter. En af dem fik øje på en restaurant hvor man kunne få falafler, som er boller af mosede kikærter, serveret med tomater, løg, andre grøntsager og pitabrød. Det lille, lækre måltid gav dem fornyet energi til at fortsætte på deres rundtur. Hvad disse gæster ikke vidste, var at det at spise helt almindelige pitabrød måske var den oplevelse den dag der havde rødder længst tilbage i historien. Navnet Betlehem betyder "brødhus", og man har bagt brød i området i tusinder af år. ( Rut 1:22; 2:14) I dag er pitabrød et af den slags brød man typisk bager i Betlehem. For næsten fire tusind år siden, lidt syd for Betlehem, bagte Abrahams kone, Sara, brød for at bespise tre uventede gæster. ( 1 Mosebog 18:5, 6) Det 'fine mel' hun brugte, kan have været mel af emmerhvede eller byg. Sara måtte hurtigt lave dejen til brødene og har sikkert bagt dem på glohede sten.
Et særligt træk ved moderniseringen var fremvæksten af en ny elite af lønnede virksomhedsledere - personer, der i kraft af uddannelse og personlige egenskaber blev betroet ledelsen af store foretagender og aktieselskaber som den legendariske direktør for Privatbanken, C. F. Tietgen (1829-1901). Ud over offentlige embeder, kunne uddannelse og evner i stigende grad også give adgang til ansvarstunge funktioner i det private erhvervsliv.
aut. ) Men selvom vi sætter stor pris på bogstaveligt brød, må vi aldrig glemme betydningen af "livets brød", Jesus Kristus. Hvordan kan vi vise at vi i modsætning til de utaknemmelige israelitter på Moses' tid ikke tager dette dyrebare brød for givet? "Hvis I elsker mig, vil I holde mine bud, " sagde Jesus. ( Johannes 14:15) Ved at holde Jesu bud kan vi få mulighed for at glæde os over at spise brød i al evighed. — 5 Mosebog 12:7.
— Salme 37:25. Der er dog noget som er vigtigere end brød, eller mad. "Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hver udtalelse der kommer fra Jehovas mund, " sagde Jesus. ( Mattæus 4:4) Hans udtalelse refererede til en tid da israelitterne var fuldstændig afhængige af det Gud gav dem. Den tid begyndte ikke længe efter at israelitterne havde forladt Egypten. De havde befundet sig i Sinaj Ørken i hen ved en måned, og deres forsyning af føde var ved at slippe op. Af frygt for at dø af sult i den golde ørken sagde de klagende at de i Egypten 'havde spist brød til de var mætte'. — 2 Mosebog 16:1-3. Brødet i Egypten smagte uden tvivl rigtig godt. På Moses' tid sørgede professionelle bagere for at egypterne havde et bredt udvalg af brød og kager. Jehova havde ikke tænkt sig at hans folk skulle undvære enhver form for brød. "Se, jeg lader brød regne ned til jer fra himmelen, " lovede han. Og ganske rigtigt, tidligt om morgenen lå dette brød fra himlen som "noget fint skælagtigt noget" på jorden.
Dansk kulturpolitik 1750-1900 ( 2005). I 2011 udkom Det daglige brød. Bønder og arbejdere 1650-1900, hvori Engberg analyserer de danske bønder og arbejderes slidsomme liv. I 2006 blev hans bog Magten og kulturen. Dansk kulturpolitik 1750-1900 nr. 3 ved Dansk Historisk Fællesråd prisuddeling Årets historiske bog. [2] Referencer [ redigér | redigér wikikode] ^ Anders-Peter Mathiasen, "Dengang jeg fik en terrorist som nabo",, 6. april 2012. ^ Sportshistorie blev Årets Historiske Bog 2006.. Hentet 20/1-2016 Litteratur Det bedste selskab. Festskrift til Jens Engberg, Aarhus: Selskabet til Forskning i Arbejderbevægelsens Historie 2006. Eksterne henvisninger [ redigér | redigér wikikode] Biografi i Den Store Danske Autoritetsdata WorldCat VIAF: 19790515 LCCN: n80028032 ISNI: 0000 0000 7833 9144 SELIBR: 185146 SUDOC: 034664793 BNF: cb12539606t (data)
Jens Engberg Født 1936 Uddannelse og virke Beskæftigelse Historiker Arbejdsgiver Aarhus Universitet Information med symbolet hentes fra Wikidata. Kildehenvisninger foreligger sammesteds. [ redigér på Wikidata] Jens Engberg (født 1936) er en dansk historiker, som har været professor ved Aarhus Universitet 1976 - 2006. Engberg blev mag. art. ved Københavns Universitet i 1965, studerede ved London School of Economics i perioden 1965-67 og blev dr. phil. ved Aarhus Universitet i 1968. Hans første værker omhandlede politisk historie og administrationshistorie i 1600-tallet, men med værket Dansk guldalder eller oprøret i Tugt- rasp- og forbedringshuset i 1817 ( 1973) ændrede han fokus i retning af den danske arbejderbevægelses historie i 1800- og 1900-tallet. Hans værker rummer en udtalt sympati for de samfundsgrupper, han opfatter som " proletariatet ", og Engberg var en afgørende skikkelse i marxismens dominans på Aarhus Universitet i 1970'erne. [1] I 1990'erne og 2000'erne har han især skrevet om dansk kulturpolitik, som han også har præsenteret i et klassekampsperspektiv, fx i Magten og kulturen.
000 med i alt 274. 000 beskæftigede (inkl. ejere og funktionærer). 170 virksomheder havde mere end 100 arbejdere, men langt de fleste var små mesterdrevne værksteder med højest et par ansatte. Samlet set fastholdt håndværket sin store andel inden for den sekundære sektor. Bygningshåndværkerne fyldte naturligvis meget i en periode, hvor en femdoblet bybefolkning skulle have boliger, og hvor mængder af anlægsprojekter blev iværksat i by og på land. Andre fag blev ofre for konkurrencen fra industrivarer og fra billig ufaglært - ofte kvindelig - arbejdskraft. Vævere og kurvemagere forsvandt, de talrige skræddere decimeredes, og skomagerne måtte omstille sig til reparationsvirksomhed af fabriksfremstillet fodtøj. Men der var også tilgang af nye grupper, elektrikere og cykelsmede. Det var ikke mindst byernes kapitalstærke borgerskab, der nød godt af erhvervslivets liberalisering. Mange storkøbmænd tjente formuer på den øgede handel og engagerede sig samtidig aktivt i produktiv virksomhed - enten direkte som fabrikanter eller som aktionærer i banker, trafikselskaber og store fusionerede virksomheder.