Forfattere og illustratorer - Voksne Foss, Kristian Bang journalist, Pia Andersen Høg, iBureauet/Dagbladet Information. Senest opdateret af Anne Vindum, Bureauet, september 2019. Foto: Gonzalo Baró Foto: Finn Frandsen / POLFOTO Indledning Kristian Bang Foss har med en sikker blanding af virtuost ordforråd og hyper præcision skabt sig en egen stemme i dansk litteratur. Fra debuten "Fiskens vindue" over "Stormen i 99" til "Døden kører Audi" og "Frank vender hjem" har han vist en akkuratesse inden for sproglig forædling i sine ikke altid lige flatterende portrætter. Bøgerne handler om klasseforskelle, mennesker og deres vaner og er ikke bange for at gå i detaljer med hverken kropslige udsondringer eller fluefiskeri. 47328411 Blå bog Født: 27. oktober 1977. Uddannelse: Studier i matematik og fysik. Uddannet fra Forfatterskolen i 2003. Debut: Fiskens vindue. Gyldendal, 2004. Priser: Föreningen Nordens kulturstipendium för unga författartalanger i Öresundsregionen, 2005. Beatriceprisen, 2017.
Asger bliver systematisk opløst, og må tage et job som handicapmedhjælper for Waldemar, der spiller Backgammon og ryger hash. Waldemar vil besøge en healer fra Marokko, og efter deres rejseplaner har fået mediebevågenhed, og en rigmand har givet dem penge til rejsen, tager de sammen de på et roadtrip gennem Europa. Døden kører Audi er i særdeleshed en roman, der bliver båret af relationen mellem Asger og Waldemar, men samfundet og virkeligheden skaber betingelser og skubber; for romanen foregår i 2008, krisen er begyndt, og den får Asger til at opleve en deroute fra den høje ende af middelklassen til et prekært liv som handicapmedhjælper på bunden af samfundet. Denne klassevandring er i særdeleshed den altomfattende tematik i Kristian Bang Foss' seneste roman Frank vender hjem. Det er en fortælling om Thea og Frank, der bliver forelskede i hinanden, efter de sammen har prøvet at genoplive "KUA-spøgelset", en sær evighedsstuderende, der i et årti har forsøgt at færdiggøre sit speciale om Wittgenstein, og som en dag falder om til en fredagsbar.
For Thea og Franks relation skranter først, da de bringer deres familier med ind i deres fælles sfære. Det er en klassekonflikt, der på en ikke forudsigelig vis polariserer højre og venstre, og hvor venstrefløjen, som André og Ingelise betragter dem selv som en del af, er blevet blind overfor sin egen pengemagt, nu hvor dens politiske potentiale ganske enkelt er udtjent. Konflikten vækker mindelser om Hans-Jørgen Nielsens Fodboldenglen fra 1979 (Frank og Frands, blot for at nævne én reference), hvor symbiosen og dét at slutte fred med sit eget ophav også bliver en eksistentiel (sø-)rejse.
Undtagen et rundt areal over dens hoved: her brydes lyset på en måde, så fisken kan se ud af vandet. " "Fiskens vindue", s. 59-60. Kristian Bang Foss' debut "Fiskens vindue" fra 2004 er en lille bog, der ligner et vellykket eksperiment. Der er noget konceptuelt over den. Den har intet plot, der sker ikke noget for nogen – i hvert fald ikke eksplicit. Samtidig er bogen en roman, man følger en hovedperson og præsenteres for hans verden. I første del er fortælleren i Island hos sin kærestes familie for at fejre jul og nytår, som en fodnote forklarer. Her handler det om stille iagttagelser af mælkeskum på kaffe, dryssende, døde hudceller, spadsereture og familiekomsammener. Det mest dramatiske sker, da en hund løber efter et stykke flamingo, hovedpersonen sparker til, og drukner i havnen. Fortælleren forsøger forgæves at redde den, og minimalt rystet går han hjem til cola, chips og videofilm. 25167570 Romanens anden del finder sted i Sydsverige, hvor hovedpersonen tilbringer nogle dage alene med sin lidenskab: lystfiskeri.
Det forjættede land er en rystende beretning om en mand og hans skæbne, om hans kamp for sin lykke og om hans nederlag i denne kamp. Den unge præst Emanuel Hansted er i kulturlede flygtet fra sin barndoms københavnske overklassemiljø ud til et par små afsidesliggende landsogne. Han er opfyldt af sværmeri for den fri natur og det jævne folk, hvis åndelige vækker og lærer han ønsker at være. Syv lykkelige år oplever han i dette sit "forjættede land", men så begynder uheld og ulykke at undergrave hans tilværelse... Romanen danner sammen De dødes rige og Lykke-Per en tematisk trilogi. Pontoppidan – som han selv udtrykte det – søgte at give et sammenhængende billede af datidens Danmark fra slutningen af 1870'erne og frem til Første Verdenskrig "gennem skildringer af menneskesind og menneskeskæbner, hvori tidens sociale, religiøse og politiske brydninger afspejler sig". Her med nyt forord af Kristian Bang Foss.
Kristian Bang Foss Født 1977 København Uddannelse og virke Beskæftigelse Skribent Arbejdssted København, Berlin Nomineringer og priser Udmærkelser EUs litteraturpris (2013), Beatrice-Prisen (2017) Information med symbolet hentes fra Wikidata. Kildehenvisninger foreligger sammesteds. [ redigér på Wikidata] Kristian Bang Foss (født 27. oktober 1977) er en dansk forfatter uddannet fra Forfatterskolen i 2003. Han har udgivet adskillige romaner. I 2012 fik han sit internationale gennembrud med Døden kører Audi, der er blevet solgt til udgivelse i 17 lande. [1] I 1996 blev han student fra Østre Borgerdyd Gymnasium og har undervist i litteratur på Testrup Højskole. Indholdsfortegnelse 1 Bibliografi 2 Priser 3 Kilder 4 Eksterne henvisninger Bibliografi [ redigér | redigér wikikode] Fiskens vindue, Gyldendal 2004 (Roman) Stormen i 99, Gyldendal 2008 (Roman) Døden kører Audi, Gyldendal 2012 (Roman) Frank vender hjem, Gyldendal 2019 (Roman) Priser [ redigér | redigér wikikode] 2017 – Beatrice Prisen fra Det Danske Akademi.
Fra den menige, dovne lagerarbejder over den selvhævdende mellemleder til den småborgerlige konfirmation i forsamlingshuset. Det er dette levende persongalleri, de virkelighedsnære beskrivelser af samtaler og situationer samt de præcise skildringer af livets absurditeter, som gør fortællingerne troværdige og skræmmende realistiske. Med Stormen i 99 sidder man således som læser tilbage med en følelse af, at selv de mest bizarre optrin, som kokken der masturberer i frikadellefarsen for så at servere den dagen efter, virkelig kunne ske. I hvert fald nok til at man ikke har lyst til at købe frikadeller i mange uger efter læsningen. I Fiskens Vindue spiller karaktererne en mindre rolle og det er hverdagssituationerne i sig selv, der står i centrum. Således kender man hverken jeg-fortællerens navn, alder, profession eller baggrund, og bogen har ikke noget egentligt plot. I stedet præsenteres verden fra jeg-fortællerens synspunkt. Man oplever hans juleferie i Island, hans hverdag i København og hans interesse for fluefiskeri, som viser sig i flere sider lange, minutiøse beskrivelser af fiskeriet.
Jeg fik blanke øjne Hvornår har du senest læst en bog, der gav dig en fysisk reaktion? »Det må være Kirsten Thorups »Erindring om kærligheden«, som jeg læste for nylig. Man følger en mor, der selv om hun elsker sin datter betingelsesløst alligevel kommer til at svigte hende flere gange. Thorup får skrevet en slutning, der undervejs ikke er uden melodrama, og den rørte mig altså at læse. Måske fik jeg lidt blanke øjne, da det hele alligevel endte godt. Hvad er den bedste danske bog, du selv har læst det seneste år? »Jeg er ikke så vild med at rangordne litteratur, men jeg vil gerne fremhæve en digtsamling, jeg genlæste for jeg ved ikke hvilken gang for et halvt år siden. Det er Klaus Høecks »Ulrike Marie Meinhof« fra 1977. Bogens besyngelse af terroristerne fra RAF er dybt problematisk, men samtidig er bogen så original, sær og fuld af skønhed, at jeg bliver ved at vende tilbage til den og kan flere passager udenad. Stem her!